ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
ALAN TANITIM VİDEOSU https://www.youtube.com/watch?v=ZIic5QTzQak
Son dönemlerde, temel bilimler ile elektronik ve bilgisayar mühendislikleri başta olmak üzere çeşitli mühendislik dallarındaki gelişmelerin, tekstil sanayisine uygulanması sonucunda, gelişmiş ülkelerde tekstil sanayisinin yapısı, emek-yoğun sanayi durumundan, tamamen sermaye ve makine-yoğun sanayi durumuna dönüşmüştür. Söz konusu dönüşümde, makineleşme yolundaki gelişmelerin yanı sıra insan yapısı liflerin (yapay ve sentetik) icadının etkisi büyük olmuştur. Doğal lifler yerine kullanılabilen insan yapısı lifler makinelerin ve yöntemlerin kullanımına olanak tanıdığından, teknolojinin gelişmesini zorlamışlardır. Sonuç olarak, ücret düzeyi düşük ülkelerin, sanayileşmiş ülkelerin tekstil sanayi üzerindeki baskısı, teknolojik düzeyde sağlanan gelişmeler (otomatik iplik üretimi, mekiksiz dokuma tezgâhları, gelişmiş örgü makineler, bilgisayarla desteklenen tasarım vb.) karşısında artık azalmıştır. Teknolojinin ilerlemesi ile üretim, makine ve iş gücü veriminin yükseltilmesi sağlanmıştır. Tekstil alanı yüksek ihracat performans ve potansiyeli ile ülkenin dünyaya açılan penceresidir. Tekstil Türkiye'nin toplam ihracatının % 38'ini oluşturmaktadır. Ülkemizde özellikle İstanbul, Denizli, Kahramanmaraş, Gaziantep, Adana, Kayseri, Tekirdağ, Çorlu gibi il ve ilçelerimizde tekstil sektörü yoğulaşmıştır. Tekstil sektörü hem ülke ekonomisine katkı sağlamakta hemde istihdam alanı yaratmaktadır. Türk Tekstil sektörü, iplikten başlayarak geniş ve güçlü bir üretim yelpazesi ve kapasitesine sahiptir. İğ sayısı itibari ile dünyada altıncı, rotor sayısında dördüncüdür; Dokum ve örgü kapasitesi AB kapasitesinin dörtte biri, Terbiye (Boya, Baskı, Apre) kapasitesi AB düzeyindedir.
Türk tekstil sektörü teknoloji düzeyi, ekonomik etkinliği ve sosyal etkileşimi itibariyle ülkenin önde gelen sosyo-ekonomik faaliyet alanlarından biridir. Sektörün bu konumunu önümüzdeki yıllarda koruması, hatta geliştirmesi beklenmektedir. Türkiye'deki tekstil alanının güçlü olmasının nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:
- Yerleşik tekstil geleneği,
- Tekstil alt yapısı ve yeterli deneyim,
- Uluslararası rekabet deneyimi,
- Ham madde ve malzeme zenginliği,
- Çevre dostu üretim konusunda deneyim,
- Kişisel talebe yönelik küçük ölçekli işlere yatkınlık,
- Ürün ve süreç çeşitliliğindeki zenginlik,
- Lojistik, ulaşım, iletişim konularında alt yapı yeterliliği,
- Esnek ve hızlı üretim,
- Yeni makine parkıyla gerçekleştiriliyor olması, gelişmiş ülkelere göre genç nüfusun yarattığı rekabetçi iş gücü maliyetleri ile birlikte ülke istihdamına büyük katkı sağlamasıdır.
ALANIN ALTINDA OKULUMUZDA YER ALAN DALLAR
- DOKUMA OPERATÖRLÜĞÜ,
- İPLİK ÜRETİM TEKNOLOJİSİ,
- TEKSTİL BOYACILIĞI,
İPLİKÇİ (İPLİK ÜRETİM TEKNOLOJİSİ)
Tanımı
Tekstil liflerine iplik üretim makinelerinde gerekli işlemleri uygulayarak istenilen özellikte ve kalitede iplik yapma, hammadde, yarı mamul ve iplik üzerinde gerekli fiziksel ve kimyasal testleri yapma, test cihazlarını kullanma ve sonuçlarını değerlendirme, makineleri kullanma, üretim planı yapma, makineler de gerekli ayarları, makine temizlik ve bakım işlemlerini yapma bilgi ve becerisine sahip iş güvenliği ve kurallarına uyan nitelikli kişidir.
Görevleri
- İplik üretim planı yapmak,
- Pamuk ipliği üretmek,
- Yün ipliği üretmek,
- Suni ve sentetik iplik üretmek,
- Diğer iplik çeşitlerinin üretimini yapmak,
- Hammadde ve yarı mamul testleri yapmak,
- İplik testleri yapmak
ENDÜSTRİYEL DOKUMACI (DOKUMA OPERATÖRLÜĞÜ)
Tanımı
Dokumacı, kumaş analizi ve tasarımı yapma, dokuma hazırlık ve dokuma makinelerini kullanarak çeşitli kumaşları üretme, bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
- Kumaş analizi ve tasarımı yapmak
- Atkı ve çözgü ipliğini hazırlamak
- Çözgü ipliklerini haşıllamak
- Tahar planı hazırlamak.
- Armür planı hazırlamak.
- Çözgü ipliklerini lamel, gücü ve taraktan geçirmek
- Dokuma makinesini çalıştırmak
- Kumaş hatalarını kontrol etmek
- Makinenin temizlik, basit bakım ve onarımını yapmak
TEKSTİL TERBİYECİSİ
BOYACI (TEKSTİL BOYACILIĞI)
Tanımı
Tekstil boyacılığı ile ilgili her birimde planlama yaparak amaçlar doğrultusunda her türlü makineyi de kullanarak her çeşit kumaşa ön terbiye ve boyama işlemleri yapabilme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
- İşletmede kullanılacak suyun sertliğini analiz etmek,
- Liflere kantitatif analizler yapmak
- Çeşitli formdaki tekstil materyaline ön terbiye işlemlerini yapmak,
- Çeşitli formdaki tekstil materyalini boyamak,
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Tekstil alanında çalışmak isteyenler, özel sektörlerdeki tekstil fabrikalarında, triko, çorap ve örme atölye veya işletmelerinde, iplik fabrikalarında, desen bürolarında, dokuma, boya, apre, baskı atölye ve işletmelerinde, tekstil test laboratuarlarında ve tekstil satış noktalarında çalışabilecekleri gibi kendi atölyelerinde de çalışabilirler. Tekstil alanı mezunu olan bir kişi Türkiye'de yaygın olarak çalışma imkânına sahiptir.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Meslek eğitimini tamamlayan öğrencilerimiz Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi diploması alacaklardır. Diplomasını alan öğrencilerimiz ilimiz sınırları içerisinde ve il dışında meslekleri ile ilgili sektörde kolayca iş bulabilmektedirler. Ancak öğrencilerimiz ÖSYM 'nin yaptığı TYT ve AYT sınavlarına girerek 2 yıllık Yüksek Okul veya 4 Yıllık Üniversite eğitimlerini tamamlamak istemektedirler.
1. yıl istediği alana yerleşemeyen öğrencilerimiz 2. yıl sınava hazırlanarak iyi bir alana yerleşme fırsatını değerlendirmektedirler.
Ayrıca polis meslek yüksek okullarının ve Askeri okulların sınavlarına girerek kısa yoldan hayata atılma fırsatını değerlendiren öğrencilerimiz olmaktadır.
Meslek eğitimi, meslek liselerinin tekstil alanı diploma programında verilmektedir. Lise öğrenimlerini bu alanlarda tamamlayan öğrenciler meslek yüksek okullarının;
- Tekstil,
- Halı-kilim,
- Halıcılık bölümlerine sınavsız geçiş yapabilirler
Üniversite giriş sınavında başarılı oldukları takdirde;
- Tekstil Öğretmenliği,
- Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği,
- Tekstil Terbiye Öğretmenliği
bölümlerinde lisans öğrenimlerine devam edebilirler.
Ayrıca ön lisans programlarını başarı ile bitirenler açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde;
- Tekstil,
- Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği,
- Tekstil Öğretmenliği,
- Tekstil Mühendisliği,
- Tekstil Tasarım
- Tekstil Terbiye Öğretmenliği
lisans programlarına devam edebilirler.
Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır. Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Tekstil Teknolojisi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir.